שלום וברכת ה'.
במדרש בראשית רבה כתוב:
"אמר רבי סימון אין לך כל עשב ועשב, שאין לו מלאך (יש גרסה מזל או ממונה) ברקיע שמכה אותו, ואומר לו גדל" (בראשית פרשה י')
הקב"ה ממנה לכל עשב הצומח השגחה פרטית שמסייעת ומורה לו לגדול. אין כאן סתם השגחה! יש כאן מלאך, שממונה רק עליו, שנותן לו מכה ואומר לו גדל. לשם מה נועדה המכה? למה להכאיב לו כדי להצמיח אותו, אי אפשר רק להגיד לו גדל?
המדרש בוודאי לא מתכוון למכה פיזית על ראש הצמח! המהר"ם אלשיך מסביר המכה היא כאב הגדילה של הצמח.
גדילה לא תמיד נוחה, לעיתים היא מלווה בכאב, בצורך להתרגל לצורה אחרת, לגודל אחר, לרמה אחרת.
בשנה האחרונה, חווינו כאבי גדילה ששלח לנו הקב"ה. במחצית השנה האחרונה נכנסנו ללמידה מרחוק כאשר אנחנו מבינים כבר מה הדרישות, מה היתרונות ומה החסרונות בשיטה שנכפתה עלינו.
למידה מרחוק בעזרת מחשב, גיחות קצרות לאולפנא ולמידה במרחב פתוח, הן לא צורת הלימוד אליה היו מורגלים.
שיעור בזום, איננו השיעור הרגיל בו "מסתכלים בעיניים" ומוודאים שהכל הובן. המורים נדרשו לבנות הכל מחדש, להעביר את הכל למצגות ולהיעזר בסרטונים ואפליקציות שונות כדי להיטיב את הלמידה.
מבחן או עבודה שמלווים שיעור אינם עוד מטלה, הם דורשים הכנה מרובה ומערך שלם: שולח, מקבל, מתקן, בודק ומחזיר את ההארות לתלמידה.
התהליך הזה מלווה ומאתגר את כל צוות ההוראה, ההנהלה ובוודאי את התלמידות. נדרשנו לשאלות שמעולם לא נשאלו. תלמידה שנדרשת להיעדר כדי לתת אוכל לאחים הקטנים או תלמידה שזקוקה למעט אוויר אחרי שבועיים בבידוד. מורים שמלמדים בשעות הערב שיעורי השלמה וסיוע פרטני, ומורות שפשוט מתגעגעות לפגוש כבר את התלמידות, ולתת להן חיבוק באמת.
אני מרגיש שצמחנו, אנחנו הרבה יותר טובים ומדויקים בלמידה מרחוק, המורים והתלמידות עברו להוראה – למידה אחרת.
השיא היה בניית תעודות המחצית. תעודות אחרות ששמות דגש על תהליך הלמידה ומעורבות התלמידה בשיעור ופחות על "הציון הסופי" של המבחן המסכם.
אינני יודע מה האתגר הבא שיעמוד לפתחנו.
ברור לנו כי כדאי להתכונן לחזרה ולקנות הרגלי למידה גם בבית. להתרגל כבר עכשיו לשבת ללמוד על כיסא, ליד שולחן עם ספרים ומחברות וללא מסיחים.
כדאי להתרגל לפתוח את היום לפני השיעורים בתפילה וארוחת בוקר, לקיים שגרה עם עוגנים קבועים וללכת לישון בשעה סבירה שתאפשר לאגור כוחות ליום הלימודים הבא.
ברור לנו שחזרה למסגרת הכיתה והשיעור תדרוש כאבי גדילה מסוג אחר החל מהיפרדות מהטלפון הנייד בזמן השיעור, וכלה בסיכום השיעור שיתבצע ע"י התלמידות.
נאחל לכולנו מחצית מקדמת, מועילה, מלמדת ומצמיחה.
בהצלחה רבה
הרב עופר טויל הכהן
מנהל התיכון